Recenze: SRDCE SAHARY (Alec Palmer)

Dobrodružné putování po saharské poušti

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Alecu Palmerovi.
Chci zakoupit knihu Srdce Sahary.

Srdce Sahary je druhý díl z dobrodružné série o badatelích Scottovi a Rogersovi, kteří tentokrát hledají tajemný artefakt ukrytý v srdci saharské pouště. Ani tentokrát v knize nechybí akce a napětí, ale ani historie pradávného národa Garamantů.

V ději se ocitáme dva roky po událostech v Kolumbii, v současném Maroku, kde se znovu setkáváme s dobře známým Ericem „Jamesonem“ Rogersem, Denisem Scottem a jeho snoubenkou Alyson. Tentokrát se ale na nebezpečné pátrání vydávají dobrovolně, a to kvůli Jamesonovi, který objevil starý deník se zašifrovanými indiciemi k tajemnému artefaktu, jenž ukryl před mnoha lety národ Garamantů. Bohužel nejsou jediní, kteří po tajemném artefaktu zatoužili. Mocná a všeho schopná společnost se o něj také zajímá a vysílá své muže, aby artefakt našli a zničili všechny, kteří se je pokusí nějak zastavit. Začíná tak nebezpečné cesta skrz saharskou poušť a závod o to, kdo dřív ho najde. Naše skupina se ale bude muset vypořádat nejen se žoldnéry najatými společností, ale i s pradávným děsivým zlem, co přežívá pod písky Sahary už celá staletí.

V knize sledujeme dvě důležité dějové linky. Jedna z nich ukazuje pátrání skupiny vedené Jamesonem. Ten se od doby pátrání v Kolumbii v podstatě nezměnil, stále se nemůže vyrovnat se zvěrstvy, která páchal pod vedením drogového bose. Není si jistý sám sebou, obviňuje se, uzavírá se do sebe a chce se potrestat. Nejvíc ale ubližuje svému okolí, které se mu snaží pomoci.

Denis Scott a Alyson plánují svatbu a cesta do Maroka pro ně má být jakýmsi zpestřením nudného života, který teď vedou. Ani jeden z nich nejprve neví, o co vlastně jde a do čeho je Jameson zase namočil. To ale brzy zjišťují a nadšeni z toho nejsou. Nechtějí ale Jamesona nechat samotného, a tak po dlouhém domlouvání s výpravou souhlasí.

K jejich skupině se přidává také Tamenna a tuareg Edaber, kteří si nalezení artefaktu vykládají jako osobní cíl a splnění velkého snu Tamennina otce, který deník objevil, studoval a při jeho chránění přišel o život.

Daleko na východ v poušti, bratr a sestra svůj boj se sluncem zakouší,“ četla Tamenna. „Tam, kde bíle se třpytí, ostrov uprostřed ničeho se vstříc nebi tyčí. Na počest dávných dní, skvostný marabut tam postaví. Na tisíce kročejů od břehů ostrova západních, ty odhalíš cestu k tomu, co spočinulo na bedrech Ahmedových.“ (Str. 64)
Druhým pohledem na pátrání je pohled najatých žoldnéřů, kterým jde jen o zdárné splnění mise a o případné důsledky svého počínání se nezajímají. Je to skupina sestavená z nejlepších bojovníků a nejkrutějších lidí, kteří se neštítí ničeho. V průběhu knihy se obě pátrající skupiny střetávají a zase rozdělují. Samozřejmě se to neobejde bez ztrát na životech, nebo případném zajmutí rukojmích.

Cestovatelé se musejí vypořádat nejen se složitou cestou a bojem mezi sebou, ale také s neurčitým krvelačným nebezpečím číhajícím na kořist a objevujícím se zásadně pod rouškou noci.

Ve chvíli, kdy si to uvědomil, se ze skalního bludiště někde za jeho zády ozval ostrý vysoký zvuk, který mu pronikl až do morku kostí. Prudce se otočil a znovu si vzpomněl na stín, který se předtím mihl kolem vozu. A vyjekl hrůzou, když zjistil, že metr za ním stojí Tuareg. Držel si zraněnou paží, v očích zvláštní výraz. Zašeptal jen dvě slova. „Kel Hadjelové.“ (Str. 150)

Může se stát, že někomu bude vadit nespisovná, místy až vulgární mluva postav, a to zejména Jamesona a skupiny žoldnéřů, jejichž dialogy se nečtou moc dobře. Ovšem k prostředí a situaci se hodí a jejich použití je logické a důležité kvůli věrohodnost. Objevuje se také zbytečně velké množství popisů bojů, zbraní a krev a úmrtí jsou hodně častým jevem. Někdy až přehnaným. Oproti minulém dílu se jak boje, tak smrt několika násobně navýšily.

Španěl vytrhl mačetu z hlavy muže, kterého zabil jako posledního, a držel ji ve vzduchu. „Víte, jak mi říkali v Nigérii, Černý Azízi?“
„Ja... Jak?“
„Usekávač.“ Pak prudce švihl mačetou.
Stanem se rozlehl nelidský křik. (Str. 100)
Naopak velkým plusem je zamíchání reálných historických událostí do děje a popisy událostí dávno minulých. Milovníkům historie se informace o dávném národu Garamantů jistě zalíbí. Dovídáme se také o životě Tuaregů, obyvatel Sahary a i celkový popis Sahary je velice poučný.

Knize na zajímavosti přidává také to, co autor vysvětluje v doslovu, a to že většina historických událostí z knihy je založena na pravdě. Samozřejmě je tu i fikce, která by se ale teoreticky klidně mohla stát.

Komu bych doporučila?
Příběh na stránkách knihy je v podstatě pro jakéhokoliv čtenáře. Pro milovníky napínavých, dobrodružných příběhů v exotických místech je kniha naprosto ideální.

Knižní obálka:

Ilustrace přesně evokuje charakter knihy. Jakoby z ní sálalo horko saharské pouště a dobrodružství číhající na každém kroku.

Anotace:
Denis Scott se společně s přítelkyní Alyson vydá proti vlastní vůli na zběsilou honičku za mocným artefaktem, ukrytým tajemným národem Garamantů v hlubinách Sahary. V cestě jim nestojí jenom žoldnéři, sloužící mocné a všehoschopné organizaci, ale i nehostinná poušť, písečné bouře, solná jezera a... cosi krvelačného a děsivého, co přežilo pod jejími písky.

Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2014
Žánr: Dobrodružný román