Recenze: JAS KVASARU (Aleš Pitzmos)

Akční sci-fi potřetí!

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Aleši Pitzmosovi.
Chci zakoupit titul Jas kvasaru!

Třetí díl série Vesmírná asociace s názvem Jas kvasaru vyšel minulý rok u nakladatelství Brokilon. Aleš Pitzmos si na něm dal záležet stejně jako na předchozích titulech a připravil tak pro čtenáře sci-fi pořádnou akční show se spletitým dějem. Nic pro sci-fi žabaře, na tohle dobrodružství si musíte být jistí v kramflecích a ukázat, že na to všechno máte a nesložíte se při prvním náznaku dramatických situací, protože těch vás čeká habaděj!

Psát v ich-formě minulého času z pohledu hlavní hrdinky je pro autora vždycky výzva. Pro spisovatele je těžké vystihnout ženy, protože jsme poměrně komplikované. Ovšem úhel pohledu vyznívá upřímně. Není pouze ženský, objevují se i pasáže nahlížené očima muže. Styl psaní je čtivý, už od počátku dynamický a nikde nekolísá. Menším problémem pro některé čtenáře bude terminologie, kterou v běžném životě určitě nepoužívají. Někdo by byl vděčný za vysvětlivky, jiný naopak bude schopný se orientovat bez problému. To už opravdu záleží na tom, jak často se mezi sci-fi tituly pohybujete.

OROS je jen banda břídilů, která si kompenzuje, že má malého pindíka. Tečka. (Str. 20)

V úvodu vás přivítají dva texty v kurzívě. Úryvek z knihy Astrofyzika pro 22. století od legendárního Caspera van Dyka. Týká se právě kvazistelárního objektu Fénix. Část textu obsahuje také informace o tom, kdo titul vydal, což vás určitě pobaví. Druhá pasáž pojednává o úryvku z konference Člověk a vesmír.

Ačkoliv anotace hlásá, že se příběh bude odvíjet z pohledu hlavní hrdinky, tak u prologu, který se odehrává roku 2093, s tím rozhodně nepočítejte. Ten je věnovaný synovi Caspera van Dyka. Jeremy se sice netoužil nalodit na Explorer, který byl bizarním projektem už od prvních myšlenek, ale nakonec to z loajality ke svému otci udělal. Stalo se tam něco hrůzného. Prakticky se jedná o začátek všeho, z toho důvodu se autor rozhodl tuto část vlepit na samotný začátek. Je zvrácená, protože si opět nebral žádné servítky a předložil čtenářům masovou krutost...

Od prvních kapitol už poznáváme hlavní hrdinku Natálii St. Pierre, která si určila úkol. Složitý, nepříjemný a poměrně necitelný úděl jí prostě sedí. Snad proto vyznívá spíše jako mužská obdoba předchozích hrdinů, která nemá žádné výčitky. Její necitelnost může cynické čtenáře pobavit, protože mívá ostré a vtipné komentáře, pokud jste tak trochu supi. Natálie je tak trošku superhrdinka, která se snaží zachránit svět nebo celý vesmír. Ten fakt může kazit četbu, pokud takové přímočaré postavy nemáte v oblibě. Pravdou však je, že k Natálii se ta přitaženost za vlasy hodí a má dost vlastností, díky kterým si ji oblíbíte.

Charaktery nepůsobí povrchně, ať už se jedná o ty vedlejší, nebo ústřední. Mají své plusy a mínusy, které se autor snažil vylíčit, ale s ohledem na to, že se soustředil především na děj, to samozřejmě není stoprocentní. V rámci žánru je to však dostačující a naleznete v knize své oblíbence. Pravdou je, že postav je poměrně dost, a ačkoliv jsou přidávány víceméně postupně, stejně to na někoho může působit zahlcujícím dojmem spolu se všemi těmi sci-fi efekty, zvraty a přehršlí energie, která z titulu čiší. Jste-li fanoušky Vesmírné asociace, budete nadšení, jelikož se v knize setkáváte se svými oblíbenými hrdiny z předešlých děl.

Děj je propracovaný a podle všeho i propojený s předchozími díly, avšak ne nijak výrazně. Nemohu to přesně posoudit, protože si předchozí tituly nepamatuji tolik, jak bych si přála. Pokud jste četli tituly Světlo pulsaru a Záře supernovy, pak víte, že vás čekají působivé dramatické zvraty a akční scény hodné thrillerů. Spletitost potěší náročnější čtenáře, ovšem ti, kteří jsou zvyklí číst spíše oddechovky, se mohou hůře orientovat, jelikož autor to pojal široce a nezabývá se pouze jedním tématem. Ačkoliv se řeší více věcí v pozadí hlavního děje, autor si stále drží svou laťku. Je vidět, že má svůj svět promyšlený a dokáže bez problému pracovat se svými představami a především je přednést důmyslně čtenářům.

Jediné, co se dá vytknout, je opět fakt, že autor se vyžívá v melodramatických situacích. Rád tlačí na pilu a uměle vytváří adrenalin, ačkoliv přirozeného napětí je v knize dostatek. To přehánění nemusí každý čtenář ocenit, ovšem pokud máte v oblibě zvraty, při kterých vám nevadí, že se pohřbí celá jednotka, tak budete nadšení. Žádná útlocitnost se nekoná, tohle je zkrátka čtení pro silné muže, kteří neuroní slzu nebo se jim neudělá zle, když se jeden hrdina probírá ve střevech toho druhého. Aleš Pitzmos umí navodit různorodé emoce. Ačkoliv se jedná o sci-fi a nečekali byste to, tak v některých chvílích dokáží emoce zapůsobit.

To, že autor věcně popisuje zvěrstva, násilí a střelbu, která končí něčím skonem, určitě není žádnou vadou. K tomuto vesmírnému dobrodružství, ve kterém jsou akční boje, se to hodí. Naopak by bylo podivné, kdyby to vynechal, protože v předchozích dílech se nebál nic vylíčit.

Oceníte, že se opět jedná o zajímavý námět, který je kvalitně ztvárněn. To tajemno, hledění do minulosti, střádání faktů i nahlížení do jádra věcí, které by měly zůstat v utajení, je famózní. Náročnější čtenáře si získá a knize dodává potřebnou vábivost. Na někoho to sice může být až příliš složité, ale rozhodně to stojí za to. Humor je nedílnou součástí románu, dodává mu šmrnc. Jak jsem vám přiblížila, tak se nejedná o nic prostého nebo veselého, spíše výraznější hrubé hlášky hodné akčních hrdinů.

Epilog podle všeho napovídá, že se fanoušci Vesmírné asociace nejspíš mohou těšit na pokračování, které se tentokráte bude odehrávat na Zemi. Je potřeba, aby byla vykonána pomsta...

Komu bych knihu doporučila?
Vesmírné dobrodružství je spletitý příběh, ve kterém není jednoduché se vyznat, pokud nečtete bystře. Nedoporučuju číst, pokud jste nečetli předchozí díly, mnoho by vám toho uniklo - jestli si je nepamatujete a máte možnost si je připomenout, určitě si četbu užijete mnohem víc a příběh se vám snadněji bude prožívat. Jas kvasaru je spíše pro skutečné fanoušky sci-fi, kteří ocení zápletky, akční boje i melodrama, které ve vesmíru pod taktovkou Aleše Pitzmose vzniklo.

Knižní obálka:
Mně se líbí obálky celé trilogie, jsou působivé. Edice Space opera má prostě působivé ilustrace.

Anotace:
Jmenuji se Natálie St. Pierre. Jsem dvojitou agentkou – konsorcium OROS, nemilosrdně prosazující zájmy Vesmírné asociace, si stejně jako koloniální špionáž myslí, že pracuji pro něj. Pravda je, že pracuji jen sama pro sebe.
Vše se změní v okamžiku, kdy zaplane kvazistelární objekt Fénix a hrozí, že zničí Galaxii. Někdo to chápe jako nevyhnutelnou zkázu, někdo jako pozvání od někoho nás přesahujícího, možná od samotného Velkého architekta, který prý stvořil samotný vesmír. Poselství je jasné:
přijďte. Jenže jsme neměli jak, protože Fénix leží mimo Galaxii. Všechno však změnila jediná věta: Eridanus nebyl první. Existuje totiž někdo, kdo více než padesát let před lodí, která jako první cestovala naším systémem hyperprostorových koridorů, zkoumal jejich taje. A vydal se někam mnohem, mnohem dál...
Vypravili jsme se k Fénixu... Nikdo z nás ale netušil, že jsme se ocitli ve hře sil, které nás dalece přesahují. Protože nejsme jediní, kdo k němu míří… A možná někde ve vesmíru existuje i tajemný Senešal, mocná bytost, která je bohem i ďáblem zároveň. A má své vlastní temné záměry...

Nakladatelství: Brokilon
Rok vydání: 2017
Žánr: Sci-fi